Qüestionari per facilitar la introducció de la transversalitat de gènere
Nota: La qüestió de la lluita envers la violència masclista mereix i necessita una atenció a part i específica, i per aquest motiu no s'inclou en aquest qüestionari.
Pla de polítiques d’igualtat de gènere
El pla s’utilitza de guia per posar perspectiva de gènere en les polítiques de les diferents àrees.
El Pla ha identificat desigualtats de gènere per les diferents àrees.
El Pla proposa canvis en polítiques que les àrees realitzen habitualment (per exemple, bases de subvencions, planificació d’esdeveniments contractats, il·luminació dels carrers...)
El pla proposa, quan s’escau, noves actuacions polítiques (per exemple, punts lila en festes, patis coeducatius, etc.)
Formació en igualtat de gènere
Formació a personal tècnic sobre igualtat de gènere centrada en conceptes i marc legislatiu.
Formació a personal polític sobre igualtat de gènere.
Formació sobre eines que ajuden a implementar la transversalitat de gènere (per exemple, indicadors, llenguatge, informes, pressupostos, etc.)
Formacions específiques i diferenciades per cada àrea en funció de necessitats concretes (subvencions, contractes amb clàusules socials d’igualtat de gènere, programació cultural amb perspectiva de gènere, etc.)
Formació bàsica sobre violències masclistes.
Recursos a disposició
Recursos humans amb expertesa en igualtat de gènere (poden ser de l’àrea d’igualtat o de les diferents àrees o mancomunats).
Recursos econòmics de l’àrea d’igualtat.
Recursos econòmics de les altres àrees dedicats a la igualtat de gènere.
Eines internes per afavorir la igualtat
Es participa d’una Comissió interdepartamental o de coordinació en temes d’igualtat.
S’escull una persona referent d’igualtat en les àrees que no són Igualtat.
Es realitzen informes d’avaluació d’impacte de gènere, o processos d’avaluació de les pròpies polítiques amb mirada de gènere.
S’utilitzen pressupostos sensibles al gènere, o processos de revisió del pressupost amb mirada de gènere.
Treball amb dades sensibles al gènere
Es treballa amb dades desagregades per sexe.
S’utilitzen indicadors de gènere i/o indicadors sensibles al gènere.
Es realitza treball interseccional de les dades que hi ha disponibles (és a dir, les dades desagregades per sexe es creuen amb altres dades disponibles, per exemple d’edat, origen, discapacitat, situació econòmica, etc.)
Es fa treball diagnòstic per identificar desigualtats de gènere en el municipi.
Participació en la incorporació la perspectiva de gènere en les polítiques de l’Ajuntament
S’escolta al Consell Municipal de les dones o d’igualtat i/o entitats de dones o feministes del territori.
S’escolten organismes especialitzats (per exemple universitats o persones expertes -no parlem d’externalització de serveis-).
Aspectes que dificulten la implementació de la transversalitat de gènere a l'Ajuntament
Resistències individuals per manca de formació específica (no sé com fer-ho).
Resistències individuals per oposició ideològica (es treballa per “tota la ciutadania” i no es reconeixen les desigualtats de gènere existents).
Resistències institucionals per inexistència de compromís polític.
Inexistència de recursos específics.
Externalització sistemàtica de serveis relacionats amb aquests temes sense implicació de l’àrea que pren la decisió d’externalitzar.
Incapacitat d’aprofitar els aprenentatges dels projectes realitzats.
Excessiva burocràcia.