En aquest apartat procedim a una breu introducció a les polítiques transversals de gènere, situant aspectes bàsics a tenir en compte per a l’aplicació als nostres municipis.
El món local realitza polítiques d’igualtat de gènere des de fa ja molts anys. En un primer moment les polítiques d’igualtat de gènere eren, exclusivament, polítiques d’igualtat d’oportunitats entre dones i homes i polítiques d’acció positiva en favor de les dones. Aquestes primeres polítiques oferien recursos i serveis per assegurar independència, autonomia, capacitat de decisió, veu i fins i tot dignitat a les dones, en un món que les menystenia i violentava de forma evident.
Aquestes polítiques d’igualtat de gènere durant molts anys van treballar de forma específica i sectorial, però es trobaven lluny de poder posar en crisi els fonaments patriarcals de la societat – i de les institucions públiques que la gestionen -, fonaments que consideren l’home com el subjecte de ciutadania, punt de partida per tota política, i que situen el món públic i mercantil com a centre i capital valor de tot el nostre sistema de vida.
Així, quan es comença a parlar de polítiques transversals de gènere el que es posa sobre la taula és que la inexistència d’igualtat no es soluciona enfocant només sectorialment la situació de les dones, tot i ser les dones les principals perjudicades per aquesta situació. I s’entén que el conjunt de la institució pública té responsabilitat en la generació de condicions d’igualtat. És un mandat de coresponsabilitat. A partir d’aquest moment, les polítiques d’igualtat de gènere amplien els seus objectius, i el que busquen és repensar i redefinir el conjunt de les polítiques i serveis a la ciutadania, a partir d’una nova percepció del món.
En la percepció feminista de la realitat, l’home i allò que culturalment se li associa en activitats i interessos deixen de ser l’únic patró de mesura, i es posa en evidència l’existència d’altres elements crucials per a l’organització social, per exemple la importància de la cura i la pregunta sobre qui cuida i com ho fa, amb atenció a les diferents esferes que composen la vida quotidiana. Introduir la perspectiva de gènere no vol dir només reconèixer la falta/presència de dones en determinats àmbits i assegurar-ne la representació, que també, sinó que implica trencar amb els fonaments androcèntrics del nostre model d’organització social. Implica proposar alternatives que tinguin en compte l’impacte que ha tingut durant segles la divisió sexual del treball i la dominació dels homes envers les dones; l’impacte en les condicions de vida i en les relacions humanes, i també l’impacte en les polítiques que es fan o en els serveis que s’ofereixen. Així, caldrà trobar nous equilibris, treure el mercat i la figura masculina-universal del centre del disseny públic i entendre que les diferències sexuals-biològiques i de gènere-culturals no poden seguir convertint-se en desigualtats. Aquest procés tindrà implicacions en la relació de dones i homes amb l’espai privat, l’espai públic i l’espai comunitari.
Doncs bé: introduir la perspectiva de gènere, i fer-ho des d’aquesta lògica transversal, per als poders públics de Catalunya (i de tot Espanya) actualment ja no és opcional. És un mandat legal, que es fa al càrrec de la desigualtat estructural. Sobre aquest mandat legal podeu llegir a l'apartat "Legislació" que inclou aquesta Eina.
A continuació passem a ennumerar, en relació a la transversalitat de gènere, aspectes importants a tenir en compte per a la seva implementació:
PRIMER. Implementar la transversalitat de gènere no vol dir deixar de realitzar polítiques adreçades de forma específica a resoldre o reduir problemes de desigualtats existents i que afecten les dones. L’aposta ha de ser per un enfocament dual, que combini polítiques que tenen com a principal objectiu la igualtat de gènere, com per exemple, una política de prevenció contra la violència masclista; i polítiques transversals de gènere, que transformen les bases androcèntriques de les polítiques existents, per exemple, la incorporació de la perspectiva de gènere en les subvencions a entitats esportives.
SEGON. La transversalitat de gènere afecta a totes les àrees i a totes les polítiques de les diferents àrees. Es pot incloure la perspectiva de gènere tant en la programació cultural de la festa major, com a la planificació urbanística, a la contractació pública o als tallers que es realitzen en el centre cívic.
TERCER. Existeixen diferents eines per implementar la transversalitat de gènere que es poden utilitzar des de l’àmbit local: entre d’altres, els indicadors de gènere, els informes d’avaluació de l’impacte de gènere o els pressupostos sensibles al gènere.
QUART. Utilitzar les eines existents per implementar la transversalitat de gènere no assegura que s’estiguin realitzant polítiques transversals de gènere. És a dir, les eines no són el destí sinó el camí. Per poder dir que realitzes polítiques transversals de gènere cal que hagin canviat efectivament els continguts de les polítiques. La transversalitat de gènere ha de ser transformadora.
CINQUÈ. Tenir un pla de polítiques d’igualtat de gènere no implica que s’hagi implementat la transversalitat de gènere en totes les àrees, sinó que posa en evidència que a partir d’un diagnòstic de la situació s’han detectat les principals desigualtats de gènere que existeixen en les diferents àrees i s’han decidit accions específiques per resoldre o reduir-les. El Pla per si sol no és garantia de que la resta de polítiques que cada àrea realitza s’estiguin analitzant des d’un enfocament de gènere, tenint en compte quin impacte de gènere estan generant.
SISÈ. Per implementar la transversalitat de gènere cal formació i expertesa per eliminar les resistències individuals. La literatura que ha analitzat la implementació de la transversalitat de gènere i que ha identificat l’existència de resistències individuals, indica que bona part de les resistències d’implementació per part de personal tècnic tenen a veure amb no saber com transformar el discurs polític de la igualtat de gènere en canvis pràctics en la seva feina quotidiana. L’experiència ens ha demostrat que no és un procés que es realitzi de forma espontània, per introduir canvis en les polítiques cal aprendre a analitzar el context amb les lents violetes del feminisme.
SETÈ. L’aposta per la transversalitat de gènere no és a cost zero. Només amb un clar compromís polític que es tradueixi en recursos serà possible superar les resistències en la implementació de la perspectiva de gènere en les polítiques. Els ajuntaments poden facilitar la implementació de la gestió transversal de gènere proporcionant a) recursos, b) temps/personal, c) poder per prendre decisions i d) formació per a realitzar els canvis necessaris. L’absència de l’aposta vol dir que seria el mateix ajuntament, la institució, la que dificulta la implementació de la transversalitat de gènere.
VUITÈ. Tenint en compte que la gran majoria d’ajuntaments catalans són petits o molt petits, les entitats supralocals tenen un rol important en l’aposta municipal per implementar la transversalitat de gènere. Els ens supralocals poden ajudar a la transversalització, per un costat, facilitant recursos (econòmics, tècnics, formatius, etc.), i per un altre costat, introduint en els seus propis projectes la transversalitat de gènere (assegurant-la, per exemple, en les seves pròpies bases de subvencions).