Més informació
Àrees d'acció municipal
Aquestes són les eines que proposem per a la teva àrea d'actuació política local.
Esperem que t’ajudin en la tasca de posar-hi perspectiva de gènere!
Es tracta d’un llistat de preguntes que busquen ajudar-te a introduir la perspectiva de gènere en la teva pròpia acció política. Es pretén ajudar a pensar sobre el propi camp d'acció política, plantejant preguntes que permeten identificar aspectes importants per aconseguir una societat més igualitària.
Qüestionari Àrea de Comunicació i Vida digital
24 preguntesEs tracta d’una petita autodiagnosi que serveix per ajudar a valorar fins a quin punt la teva Àrea participa de l’estratègia municipal per a transversalitzar la perspectiva de gènere, que habitualment lidera Igualtat. El que es pretén és la corresponsabilitat.
Grau de compromís de l'Àrea amb la transversalitat de gènere
15 preguntesRecursos, guies o bibliografia que pot ajudar a transversalitzar la mirada de gènere en la teva àrea d'acció municipal
Catalunya
AJUNTAMENT DE BARCELONA. Deu punts per visibilitzar les dones en el llenguatge. Guia d’ús no sexista del llenguatge
En aquest web, l’Ajuntament de Barcelona presenta molt esquemàticament els elements més importants a tenir en compte per a no fer un ús sexista del llenguatge. Seguidament, dona pas a una guia més extensa.
GENERALITAT DE CATALUNYA (2011). Guia d’usos no sexistes de la llengua en els textos de l’Administració de la Generalitat de Catalunya
Aquesta Guia vol ser una eina que faciliti la consulta i la resolució de dubtes pel que fa a l’ús d’estratègies i recursos lingüístics en els textos de l’Administració Pública per a la utilització d’un llenguatge no sexista. S’hi trobaran criteris, exemples, límits, etc.
INSTITUT CATALÀ DE LES DONES. Recursos digitals sobre llenguatge inclusiu i no sexista. Generalitat de Catalunya
L’Institut Català de les Dones (Generalitat de Catalunya) té recollides en aquesta web una sèrie de guies relatives a com utilitzar el llenguatge de forma inclusiva i no sexista.
MUNTANER, Isabel (coord.) (2018) Llibre d’estil amb perspectiva de gènere. Ajuntament de Terrassa
Aquesta guia aporta pautes per a la redacció de tot tipus de documents i per a l'ús de la imatge i el llenguatge oral. El llibre s'obre amb un capítol sobre «els imprescindibles», en què es presenten els elements centrals per a una comunicació no sexista ni androcèntrica. El text continua amb les principals pautes de la comunicació escrita, distingint entre la referència a persones determinades o indeterminades. Continua el capítol sobre la comunicació audiovisual, en què s'inclou tant la comunicació iconogràfica com l'oral. I a l’últim capítol es presenten unes pautes específiques per a les xarxes socials, donada la seva rellevància actual com a eina comunicativa. A l'annex, s'hi inclou un breu glossari i el marc legal vigent.
OBSERVATORI DE LES DONES EN ELS MITJANS DE COMUNICACIÓ. Guia jurídica sobre l’ús d’una comunicació no sexista en l’àmbit de les administracions locals
Aquesta guia té per objecte establir els principis generals i les mesures que s’han d’adoptar per incorporar la perspectiva de gènere i de les dones en les polítiques i les actuacions comunicatives municipals. La guia ofereix unes pautes sobre l’ús d’una comunicació no sexista aplicables als ajuntaments, als organismes autònoms, les societats mercantils i la resta d’entitats vinculades o dependents dels ajuntaments.
OBSERVATORI DE LES DONES EN ELS MITJANS DE COMUNICACIÓ. Eina per a una comunicació no sexista
Es tracta d’un recurs on line, que inclou un qüestionari interactiu per auditar el sexisme en diferents pràctiques comunicatives. El qüestionari, amb preguntes tipus test de resposta tancada, avalua si es perceben indicis de sexisme en la comunicació i quines en són les causes. Per tal d’afavorir aquesta capacitat de regulació i autoregulació, el recurs inclou també anàlisi de casos i un decàleg de recomanacions.
VV.AA. (2019). Recomanacions per a una publicitat igualitària. Consell de l’Audiovisual de Catalunya
Aquest material exposa perquè una publicitat no sexista aporta beneficis i conseqüències positives per a l’empresa anunciant, tant de caràcter econòmic i laboral, com a nivell d’imatge corporativa i de producte, i realitza recomanacions per a les agències per a la seva posada en pràctica.
I també et pot servir
GELAMBÍ TORRELL, Mònica (2016). Guia pràctica per a la realització de polítiques transversals de gènere en l’àmbit municipal. Diputació de Barcelona
Aquesta guia és una eina completa amb tota la informació necessària per entendre com s’introdueix la perspectiva de gènere a tots els àmbits de l’administració local. Parteix d’un marc legal i introductori de les polítiques transversals de gènere per, després, continuar amb diversos apartats on s’han recollit tota una sèrie d’experiències positives en àmbits com: educació; joventut; cultura i esports; serveis a les persones i cohesió social; treball i promoció econòmica; sanitat i salut públic; urbanisme, habitatge i mobilitat.
GENERALITAT DE CATALUNYA (2018). Guia per a la incorporació de la perspectiva de gènere en els contractes públics
La guia de la Generalitat de Catalunya és un recurs de suport per introduir la perspectiva de gènere en matèria de contractació pública, per tant, està dirigida a totes les persones que hagin de treballar en aquest camp d’actuació. Els continguts de la guia van des del què s’entén per perspectiva de gènere, les clàusules d’igualtat, les obligacions de les empreses licitadores i adjudicatàries, com i en quina fase incloure clàusules d’igualtat i, finalment, el control del compliment d’aquestes clàusules.
INSTITUT CATALÀ DE LES DONES. Cercador d'Expertes
L’ICD ha creat un cercador a l’abast de tothom per trobar expertes amb diferents perfils en més de 90 professions i 190 camps d’expertesa. Aquest cercador visibilitza el talent femení i permet accedir a professionals de tot arreu i, també és un portal on es pot donar d’alta qualsevol dona interessada en compartir els seus coneixements.
Espanya i àmbit internacional
EKAMUNDE (2018). Sexismo en las campañas de publicidad para «El Día del Padre» y «El Día de la Madre». Herramienta para su detección
Aquest estudi desenvolupa un sistema d’indicadors que permet detectar la presencia de traces sexistes en els anuncis, i el posa en funcionament per a realitzar un anàlisi pilot de 250 anuncis al voltant de la campanya del Dia del Pare i el Dia de la Mare de l’any 2018. El document descriu el procés de creació de l’eina de monitoratge de la publicitat, així com els resultats de la prova pilot.
INSTITUTO DE LAS MUJERES (2015). Guía para el uso no sexista del lenguaje
En aquesta material s’hi pot trobar una recopilació molt complerta de guies que ofereixen pautes per a la utilització d’un llenguatge no sexista. Guies que són accessibles per internet, gratuïtes i havent-n’hi en totes les llengües de l’Estat.