Més informació
Àrees d'acció municipal
Aquestes són les eines que proposem per a la teva àrea d'actuació política local.
Esperem que t’ajudin en la tasca de posar-hi perspectiva de gènere!
Es tracta d’un llistat de preguntes que busquen ajudar-te a introduir la perspectiva de gènere en la teva pròpia acció política. Es pretén ajudar a pensar sobre el propi camp d'acció política, plantejant preguntes que permeten identificar aspectes importants per aconseguir una societat més igualitària.
Qüestionari Àrea d'Educació
35 preguntesEs tracta d’una petita autodiagnosi que serveix per ajudar a valorar fins a quin punt la teva Àrea participa de l’estratègia municipal per a transversalitzar la perspectiva de gènere, que habitualment lidera Igualtat. El que es pretén és la corresponsabilitat.
Grau de compromís de l'Àrea amb la transversalitat de gènere
15 preguntesRecursos, guies o bibliografia que pot ajudar a transversalitzar la mirada de gènere en la teva àrea d'acció municipal
Catalunya
AGÈNCIA CATALANA DE LA JOVENTUT (2021). 3 voltes feministes als equipaments juvenils. Eines per a l’autodiagnosi i la transformació amb perspectiva de gènere.
La guia té l’objectiu de dotar els i les professionals de joventut d’eines i de recursos per transformar els equipaments juvenils en clau feminista. La guia analitza 3 aspectes; 1) l’espai físic, l’estètica, les condicions ambientals i la distribució; 2) la programació d’activitats i la comunicació; i 3) l’equip dinamitzador i les dinàmiques relacionals.
ALTELL ALBAGES, Gemma i MARTÍ BALLARDA, Mercè (2021). Guia pràctica per a la incorporació de la perspectiva de gènere en la prevenció i l’abordatge de les addiccions.
Aquesta guia és un instrument tècnic elaborat des del convenciment que la incorporació efectiva del gènere en el camp de la prevenció i el tractament de les addiccions és fonamental i necessària, integrant la violència de gènere com un element afegit en l’abordatge de les addiccions. Es volen oferir recursos teòrics i tècnics als responsables tècnics municipals.
CENTRE DOLORS PIERA D’IGUALTAT D’OPORTUNITATS I PROMOCIÓ DE LES DONES. Materials per a la coeducació.
La pàgina web Materials per a la coeducació conté nombrosos recursos per treballar en l’àmbit de la coeducació. Hi ha disponible informació sobre els sabers i coneixement acadèmic, el saber de les dones, l’autoritat i genealogia femenines, el llenguatge i ordre simbòlic, la relació educativa i els models de gènere. Aquest contingut pot resultar una font d’informació recurrent per a tothom que vulgui més recursos educatius amb perspectiva de gènere.
COL·LECTIU PUNT 6 i COEDUCACCIÓ (2020). Patis coeducatius. Guia per a la transformació feminista dels espais educatius. Col·lectiu Punt 6 SCCL.
Aquesta guia ofereix una proposta metodològica per a treballar la igualtat de gènere des de les escoles i amb una mirada coeducativa. El contingut es troba dividit en diferents blocs: marc teòric, una proposta teòrica i metodològica que inclou preguntes d’autoavaluació coeducativa als patis i, per últim, un recull d’experiències per reflexionar sobre la concepció de l’educació i els espais.
DIXIT. Educació sexual en joves i adolescents. Centre de Documentació de Serveis Socials. Generalitat de Catalunya.
Recull de publicacions, articles, recursos i materials variats que proporcionen informació teòrica i pràctica sobre l’educació sexual en joves i adolescents i reflexionen sobre temes com la diversitat sexual, l’anticoncepció i la prevenció de malalties de transmissió sexual. En la selecció prevalen els documents i recursos de producció catalana i accessibles en línia.
GENERALITAT DE CATALUNYA (2022) Guia d’acompanyament i bon tracte a l’alumnat que verbalitza situacions de violències sexuals. Departament d’Educació i Departament d’Igualtat i Feminismes.
Aquesta guia té per objectiu orientar el personal docent sobre com detectar i abordar les violències sexuals en l’àmbit escolar. Amb aquesta finalitat, ofereix algunes eines per facilitar una primera acollida a l’alumne o alumna que es trobi en aquesta situació i dona algunes pautes sobre com actuar, de la forma menys revictimitzant possible, davant d’una revelació per part d’un alumne o alumna.
GENERALITAT DE CATALUNYA (2017) Eines per a la prevenció de les violències masclistes amb joves des de l’àmbit local. Una experiència de treball multidisciplinar a la comarca del Maresme.
Aquest dossier presenta el procés de treball portat a terme durant l’any 2016 a la comarca del Maresme per un equip de professionals que han desenvolupat les competències tècniques, bàsiques i transversals necessàries per promoure una tasca preventiva amb relació a l’abordatge de les violències masclistes amb joves. També presenta tota una sèrie de fitxes d’activitat.
PERAZA, Cecília; CARRERAS, Anna (2011). Coeducar des de l'àmbit local: una aproximació al concepte de ciutats coeducadores. Diputació de Barcelona.
L'objectiu del document és oferir eines i recursos per poder fer front a les noves necessitats educatives de la ciutadania, partint de la base de la necessària igualtat entre sexes i la interacció entre les diferents maneres de fer i de viure al món. Es presenta l'abast actual del concepte 'coeducació' i la relació entre educació i gèneres, proposa orientacions metodològiques per al treball coeducatiu a nivell local i dona a conèixer què són les ciutats coeducadores.
VV.AA. (2008). Guia de coeducació per als centres educatius: pautes de reflexió i recursos per a l’elaboració d’un projecte de centre. ICD i Generalitat de Catalunya.
Aquesta guia de coeducació està dirigida als centres educatius però la informació que conté resulta molt interessant per a qualsevol persona que tingui interès en l’àmbit educatiu. S’ha estructurat en set capítols que aborden l’estat de la qüestió i la importància de la coeducació, temes com el model educatiu, el llenguatge que s’utilitza, els tipus de relacions que s’afavoreixen, els continguts que s’ensenyen, com s’ensenya, metodologies, etc.
XTEC. Coeducació, perspectiva de gènere: Recursos. Generalitat de Catalunya.
La pàgina de la XTEC ofereix tota una sèrie de recursos per a la coeducació amb perspectiva de gènere. Aquests es troben dividits en diferents àmbits: diversitat afectivosexual i de gènere, educació afectivosexual, llenguatges, orientació professional i acadèmica no sexista, perspectiva de gènere en els centres educatius, violència masclista. Es tracta d’un conjunt de materials de suport per a tothom que vulgui o necessita tractar el tema de la coeducació.
I també et pot servir
AJUNTAMENT DE BARCELONA. Deu punts per visibilitzar les dones en el llenguatge. Guia d’ús no sexista del llenguatge.
En aquest web, l’Ajuntament de Barcelona presenta molt esquemàticament els elements més importants a tenir en compte per a no fer un ús sexista del llenguatge. Seguidament, dona pas a una guia més extensa i en profunditat.
GELAMBÍ TORRELL, Mònica (2016). Guia pràctica per a la realització de polítiques transversals de gènere en l’àmbit municipal. Diputació de Barcelona.
Aquesta guia és una eina completa amb tota la informació necessària per entendre com s’introdueix la perspectiva de gènere a tots els àmbits de l’administració local. Parteix d’un marc legal i introductori de les polítiques transversals de gènere per, després, continuar amb diversos apartats on s’han recollit tota una sèrie d’experiències positives en àmbits com: educació; joventut; cultura i esports; serveis a les persones i cohesió social; treball i promoció econòmica; sanitat i salut públic; urbanisme, habitatge i mobilitat. De cada política s’explica per què es tracta d’una política amb perspectiva de gènere i que ha aportat incloure aquest enfocament.
GENERALITAT DE CATALUNYA (2018). Guia per a la incorporació de la perspectiva de gènere en els contractes públics.
La guia de la Generalitat de Catalunya és un recurs de suport per introduir la perspectiva de gènere en matèria de contractació pública. Els continguts de la guia van des del què s’entén per perspectiva de gènere, les clàusules d’igualtat, les obligacions de les empreses licitadores i adjudicatàries, com i en quina fase incloure clàusules d’igualtat i, finalment, el control del compliment d’aquestes clàusules.
INSTITUT CATALÀ DE LES DONES. Recursos digitals sobre llenguatge inclusiu i no sexista. Generalitat de Catalunya.
L’Institut Català de les Dones (Generalitat de Catalunya) té recollides en aquesta web una sèrie de guies relatives a com utilitzar el llenguatge de forma inclusiva i no sexista.
INSTITUT CATALÀ DE LES DONES. Cercador d'Expertes.
L’ICD ha creat un cercador a l’abast de tothom per trobar expertes amb diferents perfils en més de 90 professions i 190 camps d’expertesa. Aquest cercador visibilitza el talent femení i permet accedir a professionals de tot arreu i, també és un portal on es pot donar d’alta qualsevol dona interessada en compartir els seus coneixements.
Espanya i àmbit internacional
DIPUTACIÓN DE GRANADA (2014): La mochila violeta. Guia de literatura infantil i juvenil no sexista i coeducativa.
En aquesta guia s'hi referencien una sel·lecció de contes i relats infantils i juvenils que plantegen formes més igualitàries de construir l'imaginari individual i col·lectiu. Elaborada per la Delegación de Igualdad y Juventud de la Diputación de Granada.
REY CAO, Ana; GONZÁLEZ PALOMARES, Alba (2017). El género en los ojos. Estrategias para educar con (y pese a) las fotografías de los materiales curriculares. Universidad de Vigo.
Aquest recurs pràctic és una eina complementària per treballar la coeducació en els materials visuals. Tracta les qüestions de gènere amb estratègies didàctiques que fan reflexionar sobre la cultura i diversitat corporal i com el sexe influeix en la concepció d’aquests conceptes. Les activitats que es proposen estan dirigides al professorat que han de tractar amb nens, nenes i joves de més de 10 anys, però alhora és un material útil general per agafar idees a l'hora de tractar d'introduir la perspectiva de gènere de forma dinàmica.